Intensywność zajęć treningowych powinna być optymalna

postheadericon Intensywność zajęć treningowych powinna być optymalna

Oto zalecenia, jakie wynikają z tych badań. Optymalna częstotliwość zajęć treningowych wynosi 3-5 razy tygodniowo. Zajęcia prowadzone 5 razy w tygodniu przynoszą wprawdzie efekt lepszy niż 3 razy w tygodniu, ale różnica jest niewielka. Zajęcia rzadsze niż 2 razy w tygodniu nie przynoszą znaczącego efektu fizjologicznego.

@ Optymalna intensywność zajęć treningowych odpowiada u młodych, zdrowych ludzi 50-85 % ich „maksymalnych” możliwości (tzn. zapotrzebowanie organizmu na tlen podczas tych zajęć sięga 50-85 % .indywidualnie maksymalnego pochłaniania tlenu przez organizm). Czas trwania zajęć na tym poziomie obciążenia – 15-60 minut. Jeżeli intensywność wysiłków jest niska, zajęcia powinny trwać dłużej, i odwrotnie. Można podać dla orientacji, że przy takich zajęciach o „progowej” skuteczności częstość skurczów serca sięga 130-135 na minutę u ludzi młodych. Dla ludzi o niskiej sprawności fizycznej zaleca się zajęcia o mniejszej intensywności, ale dłużej trwające.

Im starszy jest uczestnik omawianych zajęć, tym mniej intensywny wysiłek (częstość skurczów serca 110-120 na minutę) wystarcza dla wywołania efektów treningowych.

– 9 Rodzaj stosowanych wysiłków ma drugorzędne znaczenie. Muszą one jednak angażować duże grupy mięśniowe, zawierać elementy rytmiczne i nadawać się do dłuższego kontynuowania.

Leave a Reply